top of page
חיפוש
טובי דנון

החלטתם להתגרש - קראו מתי כדאי לפנות לגישור

עודכן: 12 בינו׳ 2023


החלטתם להתגרש - קראו מתי כדאי לפנות לגישור

גישור גירושין הוא הליך שבו בני הזוג המעוניינים להתגרש נפגשים עם צד שלישי ניטרלי (המגשר) על מנת לנהל את הליך הגירושין שלהם. הליך הגישור הוא אופציה מצוינת למרבית הזוגות.

אם יש חשש או ספק כלשהו בלבכם לגבי השתתפות בהליך גישור, חשבו על העלויות הגבוהות של פתיחה במלחמה בבית המשפט, הביאו בחשבון את העומס הרגשי הצפוי לכם במאבק בבן הזוג וכיצד זה עלול להשפיע לרעה על הילדים. בגישור כל זה לא יקרה.

כן, גם אם יש ספק, כדאי לכם לשקול בחיוב השתתפות בגישור גירושין.


קראו את המשפטים הבאים, תשובה חיובית על מרביתם או על חלק מהם מצביעה על כך שהליך גישור גירושין מתאים לכם.


ההחלטה על גירושין היא הדדית

במקרים רבים ההחלטה להתגרש היא הדדית. שני בני הזוג מגיעים למסקנה, פחות או יותר באותו הזמן, שמוטב להם לסיים את חיי הנישואין. אצל זוגות אחרים זו יכולה להיות החלטה רק של צד אחד. אחד מבני הזוג מחליט שהוא רוצה להתגרש בעוד שבן הזוג השני עדיין לא שלם עם זה, או אולי אף מתנגד לכך.

כאשר ההחלטה להתגרש היא הדדית, של שני בני הזוג, יהיה קל יותר בדרך כלל להתחיל בהליך הגירושין בגישור. כאשר רק אחד מבני הזוג הוא היוזם, אך טבעי הוא שהאחר יתנגד בהתחלה לשתף פעולה, יהיה דרוש לו זמן מה ואולי אף עזרה כלשהי על מנת לעכל את המצב. במקרה זה, סביר שיידרש זמן מסוים לפני שניתן יהיה להתחיל בהליך הגישור.

.

אתם רוצים להיפרד - אין רצון להתפייס

אם שניכם הגעתם למסקנה שאין כל ברירה אחרת אלא להיפרד, אם אין לאף אחד מכם כל רצון לבדוק אפשרות כלשהי לפיוס, אתם כנראה מוכנים רגשית להתחיל בהליך גירושין. במצב זה הליך גישור גירושין הוא יעיל מאד. אין זה אומר שבשלב כלשהו בהליך לא תוכלו לשקול אפשרות לפיוס אך המיקוד שלכם יהיה בדיון על התנאים השונים לגירושין. אם תוך כדי ההליך יסתבר שיש רצון וניתן להתפייס, קיימת גם האפשרות להגיע ולחתום על הסכם שלום בית ולחלופין גירושין.


אתם רוצים להישאר ביחסים טובים

בני זוג הרוצים להישאר ביחסים טובים אחד עם השני, אם זה בגלל שיש להם ילדים משותפים או בגלל כל סיבה אחרת, כדאי להם לפנות להליך גישור גירושין. כמובן שזה לא תנאי חיוני לכך שהליך הגישור יצליח, אך זה בהחלט עוזר.

אם קיימת רמת עוינות גבוהה בין בני זוג, זה יכול להקשות על הליך הגישור. במצב זה כדאי לעתים לפנות לייעוץ מתאים על מנת להתמודד עם הרגשות הרעים שעולים ובמקביל לנסות להתקדם בהליך הגישור. אפשרות נוספת היא לבקש מהמגשר לנהל את הליך הגישור, עד כמה שניתן, בפגישות נפרדות על מנת להקטין את החיכוך וההתמודדות הישירה של אחד עם השני.


אינכם מאשימים את בן הזוג בפרידה

לעתים קורה, וזה אך טבעי, שבן זוג אחד מאשים את השני בדברים אשר השתבשו בחיי הנישואין שלהם או מאשים אותו על ההחלטה להתגרש. אם אחד מכם מרגיש שבן הזוג השני הוא האשם הבלעדי בכישלון הנישואין, ייתכן שיהיה קשה לו להגיע להסכמות. עם זאת הליך גישור המנוהל היטב יכול לגשר על פערים אלה.

אם אחד מכם עומד על כך שהשני ישלם על המעשים הרעים שלו או שלה בדרך כלשהי, לדוגמה שהוא יוותר על חלק או על כל חלקו בנכס המשפחתי, הליך הגישור עלול להיכשל. יכול להיות שבן הזוג לא יהיה מוכן לקבל על עצמו אשמה כלשהי, שלא לדבר על תשלום מוחשי כל כך.

אם אחד מבני הזוג מעריך שהוא יכול להוכיח מעל לכל ספק את אשמת השני ואשמה זו יכולה לשמש כעילה לגירושין, אם יש לו את המשאבים הכספיים והרגשיים לפתוח במלחמה בבית המשפט, יתכן שפנייה לבית המשפט תהיה הגישה הנכונה עבורו. אך יש להביא בחשבון שעפ"י החוק החדש להסדרת ההתדיינות בסכסוכי משפחה, לפני הגשת תביעה כלשהי יש להשתתף בעד ארבע פגישות מהו"ת (מידע היכרות ותיאום) ביחידת הסיוע שליד בית המשפט או בית הדין הרבני.


אתם מבינים את המצב הפיננסי שלכם

כל הליך גירושין גורם לתוספת הוצאות ועלול לגרום לבעיות כלכליות פוטנציאליות לבני הזוג. על מנת לנהל משא ומתן להשגת הסדר כלכלי טוב, עליכם להבין היטב את המציאות הכלכלית הקיימת שלכם ואת המציאות הכלכלית הצפויה לכם לאחר הגירושין. הליך גישור יכול לעזור לכם לקבל שליטה טובה יותר על המצב הכלכלי שלכם בעתיד היות ובהליך גישור בני הזוג בלבד, ולא כל גורם חיצוני אחר, הם היחידים המקבלים החלטות לגבי עתידם. לפעמים יש מצב שאחד מבני הזוג יודע מעט מאוד על הכספים המשותפים ובן הזוג השני בקיא בכך יותר. במצב זה של נחיתות, הליך הגישור וגם הסתייעות במומחה בתחום יכולים לסייע ביצירת איזון בין בני הזוג.


לא שיקרתם אחד לשני

אם אחד מבני הזוג שיקר במערכת היחסים, על בן הזוג השני לשקול היטב האם ניתן לסמוך עליו שהוא יהיה כנה וישר במהלך הגישור. אם אחד מבני הזוג שיקר בנושא של בגידה, אך טבעי הוא שקשה יהיה לבן הזוג השני להאמין לו ובמיוחד אם הבגידה התגלתה לאחרונה. זה לא בהכרח אומר שבן הזוג ישקר לגבי נושאים אחרים כגון כספים ורכוש.

אם השקר הוא בנושא רכוש או כספים, זו כבר בעיה אחרת. במקרה זה לא יהיה חכם לסמוך לגמרי על המידע שאותו בן זוג מוסר. מומלץ להיוועץ בעורך דין ולבחון את הדרכים החוקיות הקיימות על מנת לאמת עובדות חשובות בקשר לכספים ורכוש. חשוב שתהיה תמונה פיננסית מלאה לפני תחילת הגישור ולכן כדאי לנקוט בכל צעד אפשרי על מנת לגלות את האמת. גם במהלך הגישור מומלץ לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם עורך דין ו/או יועץ פיננסי על מנת לנתק את התלות בבן הזוג לקבלת המידע.


אתם יכולים שלא להסכים עם בן/ת הזוג מבלי לומר או לעשות דברים שתתחרטו עליהם מאוחר יותר

אם משפט זה נכון, זה אומר שיש לך את היכולת לעמוד על שלך בזמן עימות עם בן/ת הזוג שלך מבלי לאבד שליטה על ההתנהגות שלך. אחד מתפקידיו של המגשר הוא לסייע ביצירת תקשורת בונה בין בני הזוג. אך במידה והשיח בין בני הזוג הוא אלים והתגובות הרגשיות גוררות אלימות, אם אין כל אפשרות ליצור תקשורת בונה ביניהם, אז גישור אינו מתאים לבני הזוג בשלב זה.


אחד מכם מרגיש מאוים מנוכחות השני

בגישור, כל אחד מדבר בשם עצמו ורשאי לנהל מו"מ ולקבל החלטות מדעת לגבי ההסכם שיהיה הטוב ביותר עבורו. אם אחד מבני הזוג מרגיש מאוים מנוכחותו של בן הזוג השני, אם קשה לו לדבר ולהביע את עצמו בנוכחות השני, הליך הגישור ותמיכתו של המגשר יוכלו לעזור לו.


אין אלימות פיזית ביחסים ביניכם

אם אלימות פיזית היא חלק ממערכת היחסים שלכם, סביר להניח שלבן הזוג המאוים יהיה קשה לנטרל את הפחד ולכן יהיה קשה לו לנהל מו"מ בצורה שקולה. לכן, למעשה, מגשרים רבים אינם מוכנים לטפל במקרים אשר יש בהם היסטוריה של אלימות פיזית.


שניכם הורים טובים

גישור נחשב בדרך כלל כאחת הדרכים הטובות ביותר עבור ההורים המתגרשים לנהל משא ומתן על עתיד ילדיהם. רק בגישור אתם יכולים לנהל שיח אחד עם השני לטובת הילדים שלכם ולא להשאיר את ההחלטה לגביהם בידי צד שלישי. ההורות, האחריות ההורית, זמני השהות וגם מזונות הילדים הם נושאים שכדאי לדון עליהם בגישור.

עם זאת, אם יש ספק כלשהו לגבי היכולת של אחד מההורים לטפל בילדים, לא יוכלו בני הזוג לנהל משא ומתן על הסדר אחריות הורית וזמני שהות במסגרת הליך גישור אלא רק לאחר קבלת חוות דעת מקצועית מתאימה. הדבר נכון במיוחד אם מדובר בחשש להתעללות בילדים מצד אחד ההורים. כאשר יש ספק לגבי היכולת ההורית של אחד ההורים, נכון יהיה לפנות ראשית לבית המשפט.





357 צפיות0 תגובות
bottom of page